Hamra nationalpark
En person kör en hundspann genom snön.Foto: Jonas Lundin

När ska du besöka parken?

Hamra nationalpark är värd ett besök när som helst, året om.

Vintertid

Snön ligger meterdjup och landskapet blir gnistrande mjuk. Få besökare kommer vintertid men det är en praktfull tid att uppleva myrlandskapet, när man lätt på skidor eller med hundspann kan ta sig över våtmarkerna. Uppkört skoterspår för hundspannsåkning och skidåkning utgår från bilvägen cirka 100 meter söder om huvudentrén. Du kan åka med eget hundspann eller boka tur genom Sweden Husky Tours.

Till huvudentrén är det plogat hela vintern. Myr- och Svartåentrén underhålls inte vintertid så vänta med det besöket till våren, sommaren eller hösten.

Våren

Vårens ankomst firas av fåglarna och solen långt innan snön har smält bort i maj. Våren är en fantastisk tid för skidåkare, vandrare och fågelintresserade då hackspettarna trummar och skogen är full av surrande, pipande, nyvaket liv och flyttfåglarna belägrar myrmarkerna och orrarna spelar.

Sommaren

Sommaren är den tid flest besökare kommer till nationalparken. I juni blommar ängsnycklar på de små kärrängarna intill Svartån. Även insektslivet är på topp och i augusti mognar hjortronen på myrarna.

Hösten

Björken lyser upp hela landskapet som knallgula explosioner. Myggsurret har tystnat och luften blir skarp och frisk att andas. De mörka kvällarna passar bra för att sitta runt en eld och beskåda stjärnhimmel och norrsken.

Dela med dina vänner

Dela den här sidan med dina vänner på Facebook, X (tidigare Twitter) och via mail.