Björnlandets nationalpark
Lunglav som växer på en trädstam, i närbild. Lunglaven är klargrön och bucklig.Foto: Tomas Staafjord

När ska du besöka parken?

Varje årstid har sin tjusning i Björnlandet. Plocka bär på hösten, vandra på sommaren och spåra däggdjur på vintern är bara några av sakerna du kan hitta på.

Vinter

När vintern är som mörkast och snön som djupast är det bra att ha breda träskidor. De ljusa timmarna är få men gryning och skymningsljuset kan vara väldigt vackert i vinterlandskapet. Månskenet kan ibland vara så starkt att man kan åka skidor i månskenet. Se då upp för öppna bäckar eller håligheter.

Vårvinter

Ta reda på om vägen är plogad upp till entré Angsjön. Vårens skarsnö kan vara fantastisk för skidåkare. En favoritaktivitet på vintern är att spåra däggdjur i parken.

Sommar

Så fort vägen torkat upp efter tjällossningen är parken tillgänglig. Kör försiktigt. Försommaren är fåglarnas årstid. Angsjön, Ansjöbäcken, Björkbäcken och myrområden är ofta bra för fågelskådning. Senare på sommaren blommar hjortron och det blir bärsäsong.

Höst

Lövträden lyser upp bland tallar och granar. Myggorna har slutat surra och luften blir allt friskare att andas. Under älgjakten får besökaren samsas med älgjägare i området. Det är dock gott om utrymme även för vandraren. Besök någon av bergstopparna och njut av utsikten.

Dela med dina vänner

Dela den här sidan med dina vänner på Facebook, X (tidigare Twitter) och via mail.